Deze bronnen zijn vastgelegd naar aanleiding van een product dat ik heb ontwikkeld voor de Master Educational Needs.
Big Think. (2023, 27 juni). The brain myth that won’t die | Lisa Feldman Barrett [Video]. YouTube. Geraadpleegd op 22 mei 2024 https://www.youtube.com/watch?v=7STmcKCBI_0
Broeren, K. (2024, 11 januari). Van werkdruk naar werkgeluk: waardoor is de werkdruk in het onderwijs zo hoog – en wat doen we eraan? Onderwijs van Morgen. Geraadpleegd op 9 mei 2024 van, https://www.onderwijsvanmorgen.nl/van-werkdruk-naar-werkgeluk-waardoor-is-de-werkdruk-in-het-onderwijs-zo-hoog-en-wat-doen-we-eraan/
De invloed van armoede op de gezondheid van kinderen | Nederlands Jeugdinstituut. (z.d.). Geraadpleegd op 19 mei 2024, van https://www.nji.nl/armoede/de-invloed-van-armoede-op-de-gezondheid-van-kinderen
Dekker, M. (2010). Onderzoek TNO legt ACE-vragenlijst voor aan Nederlandse bevolking. In Tijdschrift Kindermishandeling (Vol. 3, Nummer 4). Geraadpleegd op 9 mei 2024 van https://www.augeo.nl/~/media/Files/Bibliotheek/ACE-studie-TNO.as
Delfos, M. (2018). Trauma vanuit een ontwikkellingsperspectief. uitgeverij SWP.
Dr. Dan Siegel. (2016, 7 december). BRAINSTORM: The Power and Purpose of the Teenage Brain [Video]. Geraadpleegd op 26 april 2024, van YouTube. https://www.youtube.com/watch?v=H1pf1xTMUng
Dr. Dan Siegel. (2017, 9 augustus). Dr. Dan Siegel’s Hand Model of the Brain [Video]. YouTube. Geraadpleegd op 26 april 2024, van https://www.youtube.com/watch?v=f-m2YcdMdFw
Felitti, V. J., Anda, R. F., Nordenberg, D., Williamson, D. F., Spitz, A. M., Edwards, V., Koss, M. P., & Marks, J. S. (1998). Relationship of childhood abuse and household dysfunction to many of the leading causes of death in adults. The Adverse Childhood Experiences (ACE) Study. American journal of preventive medicine, 14(4), 245–258. https://doi.org/10.1016/s0749-3797(98)00017-8
Gevolgen voor gepeste, pester en omstanders | Nederlands Jeugdinstituut. (z.d.). Geraadpleegd op 21 mei 2024, van https://www.nji.nl/pesten/gevolgen-voor-gepeste-pester-en-omstanders
Horeweg, A. (2018). De traumasensitieve school: een andere kijk op gedragsproblemen in de klas.
Infographic-ACES-1-Ouderschap (Door Augeo). (2022). www.augeo.nl. Geraadpleegd op 22 mei 2024, van https://www.augeo.nl/-/media/Files/Bibliotheek/Infographic-ACEs-1-ouderschap.ashx
Omer, H. (2019). Nieuwe autoriteit/verbindend gezag voor het onderwijs.
Perry, B. D., & Szalavitz, M. (2017). The Boy Who Was Raised as a Dog: And Other Stories from a Child Psychiatrist’s Notebook–What Traumatized Children Can Teach Us About Loss, Love, and Healing. Basic Books.
Perry, B. D., & Szalavitz, M. (2011). Born for Love: Why Empathy Is Essential–and Endangered. William Morrow Paperbacks.
SignalenKaart. (z.d.). https://signalenkaart.nl/ Geraadpleegd op 22 mei 2024 van https://signalenkaart.nl/
Staatsblad 2013, 142 | Overheid.nl > Officiële bekendmakingen. (2013, 19 april). Geraadpleegd op 11 juni 2024, van https://zoek.officielebekendmakingen.nl/stb-2013-142.html
Steffen, P. R., Hedges, D., & Matheson, R. (2022). The Brain Is Adaptive Not Triune: How the Brain Responds to Threat, Challenge, and Change. Frontiers in psychiatry, 13, 802606. Geraadpleegd op 20 mei 2024, van https://doi.org/10.3389/fpsyt.2022.802606
Van Der Kolk, B. A. (2015). The Body Keeps the Score: Mind, Brain and Body in the Transformation of Trauma.
Veilig thuis. (2023, 13 december). Veilig Thuis. Geraadpleegd op 13 mei 2024, van https://veiligthuis.nl/
Vink, R., Van Der Pal, S., Eekhout, I., & Pannebakker, F. (z.d.). Ik heb al veel meegemaakt. In TNO & Augeo JongerenTaskforce, TNO Rapport (report CH 2016 R11157). TNO. https://publications.tno.nl/publication/34622407/s2R4Uj/TNO-2016-R11157.pdf
Walker, P. (2021). Complex PTSD: From Surviving to Thriving: A Guide and Map for Recovering from Childhood Trauma.
Winfrey, O. G., & Perry, B. D. (2021). Wat is je overkomen?: gesprekken over trauma, veerkracht en herstel.