Wat zijn de 4 manieren van luisteren?

Luisteren-samenvatten-doorvragen

De wijze waarop jij luistert bepaald jouw resultaten!

Luisteren is een van de basisvaardigheden van een coach. Een NLP coach leert hoe hij tussen de regels door kan luisteren naar de client. Vaak hoor je als coacht letterlijk en figuurlijk hoe de client zijn wereldmodel vorm geeft met al zijn beperkingen. En als je goed luistert en de juiste vragen stelt dan kan je zijn wereldmodel veranderen.

Binnen een NLP Practitioner leer je hoe jij de beste luisteraar kunt worden. 

Luisteren is niet alleen belangrijk als je coach wil worden. Er zijn natuurlijk veel andere omstandigheden wanneer jouw luistervaardigheid jou goed van pas komt. Stel je eens voor! Wat zou er gebeuren met jouw relatie als je beter gaat communiceren met jouw partner. Of stel je voor wat er gaat gebeuren op jouw werk als iedereen beter zou communiceren.

Met goed luisteren leg je de basis voor krachtige communicatie.

Nu is de vraag: Hoe luister jij?

Om te bepalen hoe jij luistert is het van belang om eerst kennis te nemen van de 4 manieren waarop wij als mensen luisteren.

Niet luisteren 

In dit geval ben je bezig met jezelf. Er is geen aandacht voor de ander en de communicatie stokt dan ook. Dit zie je natuurlijk gebeuren op het moment dat iemand zijn mobiele telefoon belangrijker vindt dan zijn gesprekspartner. Welk effect heeft dat op jou als je compleet genegeerd word. 

Autobiografisch luisteren 

Bij autobiografisch luisteren, luister je,  maar koppelt dit direct aan de eigen ervaring en neem je daarmee het gesprek over. Je kent dit soort gesprekken wel. Je bent met iemand aan het praten en opeens hoor je: “Dat heb ik ook?” En vervolgens beginnen ze alleen maar over de eigen ervaring te praten.

Actief luisteren

Als je begint met coachen dan ben je vooral bezig met het aanleren van actief luister gedrag. Je luistert, je vat samen en je vraagt door. Dit noemen we ook wel LSD. (Luisteren, samenvatten en doorvragen) Het is een hele goede manier om de communicatie te verdiepen. Je leert eerst goed luisteren en door het samenvatten laat je merken dat je naar de ander luistert. Het samenvatten zorgt ervoor dat je ook weer zorgt dat wat jij hoort weer terugkoppelt. Hiermee zorg je er voor dat je zeker weet dat je goed hebt geluisterd naar de ander. En daarmee verdiep je de communicatie.

Empathisch luisteren

Als coach wil je hier naar toe werken. Op dit niveau, stel je jezelf open. Het is de diepste vorm van communiceren. Je bent er echt voor die ander. Je laat de ander als het ware thuiskomen zodat hij als vanzelf zijn behoeftes en verlangens met jou kan delen. Soms stel je wat vragen. En als je goed op let en volledig aanwezig bent in de communicatie, dan merk je dat de ander zijn oplossingen zal vinden. 

De NLP Practitioner leert je hoe jij jouw communicatie kunt verbeteren en dagelijks kan integreren in jouw leven.