De wijze waarop jij luistert bepaald jouw resultaten!
Luisteren is een van de basisvaardigheden van een coach. Als je mensen coacht dan hoor je vaak tussen de regels door wat het probleem is. Een NLP coach leert hoe hij tussen de regels door kan luisteren naar de client. Als je goed luistert en de juiste vragen stelt dan kan je zijn wereldmodel veranderen.
De beste manier om jouw communicatie een boost te geven is het creëren van “Rapport”
Klik hier voor meer informatie over Rapport!
Luisteren is niet alleen belangrijk als je coach wil worden. Er zijn nog meer plekken waarbij goie luisteren waardevol is. Managers, docenten, verzorgers en in jouw relatie. Stel je eens voor! Wat zou er gebeuren met jouw relatie als je beter gaat communiceren met jouw partner. Of stel je voor, wat zal er gebeuren als iedereen beter zou communiceren op jouw werk.
Met goed luisteren leg je de basis voor krachtige communicatie.
Nu is de vraag: Hoe luister jij?
Wil je beter leren luisteren? Dan moet je eerst leren welke 4 manieren van luisteren bestaan.
Niet luisteren
Niet luisteren dat is de eerste vorm. In dit geval ben je bezig met jezelf. Er is geen aandacht voor de ander en de communicatie stokt dan ook. Als. je dus in gesprek bent met iemand en je vindt jouw telefoon belangrijker. Dan verbreek je het contact en dat heeft effect op jouw communicatie. Je zendt als het ware de boodschap: “Ik negeer je!” Bedenk je eens goed. Welk effect heeft dat op jou als je compleet genegeerd word.
Autobiografisch luisteren
Bij autobiografisch luisteren, luister je wel. Alleen koppel je dit direct aan jouw eigen ervaring en neem je daarmee het gesprek over. Je kent dit soort gesprekken wel. Je bent met iemand aan het praten en opeens hoor je: “Dat heb ik ook?” En vervolgens beginnen ze alleen maar over de eigen ervaring te praten.
Actief luisteren
Als je begint met coachen dan ben je vooral bezig met het aanleren van actief luister gedrag. Je luistert, je vat samen en je vraagt door. Dit noemen we ook wel LSD. (Luisteren, samenvatten en doorvragen). Op deze manier verdiep je de communicatie. Je leert eerst goed luisteren en door het samenvatten laat je merken dat je naar de ander luistert. Het samenvatten zorgt ervoor dat je ook weer zorgt dat wat jij hoort weer terugkoppelt. Hiermee zorg je er voor dat je zeker weet dat je goed hebt geluisterd naar de ander. En daarmee verdiep je de communicatie.
Een andere manier van luisteren en die je als coach kunt gebruiken is het creeeren van “Rapport”. Klik hier om te leren wat “Rapport” is.
Empathisch luisteren
Als coach wil je hier naar toe werken. Op dit niveau, stel je jezelf open. Het is de diepste vorm van communiceren. Je bent er echt voor die ander. Je laat de ander als het ware thuiskomen zodat hij als vanzelf zijn behoeftes en verlangens met jou kan delen. Soms stel je wat vragen. En als je goed op let en volledig aanwezig bent in de communicatie, dan merk je dat de ander zijn oplossingen zal vinden.
De NLP Practitioner leert je hoe jij jouw communicatie kunt verbeteren en dagelijks kan integreren in jouw leven.
Wil je nog effectiever luisteren? Lees dan de post over LSD! Dan ga je nog beter commmuniceren!