Scroll Top

NLP communicatiemodel

NLP communicatiemodel NLP

NLP communicatiemodel NLP Den HaagWat is het NLP communicatiemodel?

NLP gaat over communicatie. Het NLP Communicatiemodel gaat over hoe wij onze communicatie coderen en decoderen. We nemen de buitenwereld waar via onze zintuigen. Via een intern proces worden de zintuiglijke waarnemingen omgezet in externe gedragingen. Dit proces (van waarneming tot gedrag) wordt weergegeven in het NLP communicatiemodel.

Het NLP communicatiemodel is een van de eerste modellen die je leert in een NLP Practitioner.

Waarom filteren we onze prikkels?

We filteren al deze externe prikkels omdat we anders overweldigd zouden worden door al deze informatie. Je moet namelijk weten dat we per seconde 4, miljoen eenheden aan prikkels op ons afkomen. Dit moeten we dus filteren en dat doen we onbewust.

We filteren deze informatie door onbewust dingen weg te laten, te vervormen en te generaliseren.
Op basis van onze waarneming en de filtering van de informatie vormen we een interne voorstelling, oftewel een gedachtepatroon.
Deze interne voorstelling is opgebouwd uit beelden, geluiden, gevoelens, interne dialoog (woorden die je tegen jezelf zegt), geur en smaak. De interne voorstelling en de fysiologie (onder andere houding en biochemische processen) hebben een belangrijke wisselwerking met elkaar. Hieruit ontstaat de stemming en dit stuurt uiteindelijk het gedrag en je resultaat.

Wat kunnen we bewust verwerken?

De psycholoog George Miller heeft aangetoond dat we in staat zijn per seconde 7 plus of min 2 eenheden bewust kunnen verwerken.
Op onbewust niveau maken we een keuze welke informatie wij doorlaten gaan of  weg filteren. Hieruit construeren wij de interne voorstelling. Onze filtering doen we onbewust niveau op basis van: ons begrip van tijd en ruimte, materie en energie, onze taal, onze herinneringen, beslissingen, metaprogramma’s, waarden, overtuigingen en attitudes.

 

Elk mens filtert de externe wereld op zijn manier en dat betekent dat we allemaal op een unieke manier onze wereld ervaren. We maken dus elk ons unieke wereld model van de werkelijkheid. Ben je niet tevreden hoe je de wereld ervaart. Dan kan je je filters veranderen.

 

 Alfred Korzibski heeft dit heel erg goed beschreven met de NLP vooronderstelling „De kaart is niet het gebied”.