Geluk, 7 tips om dat meer te ervaren!

Geluk blij gezicht

Wil je minder stress ervaren en meer geluk beleven? Het geluk zit vaak in de kleine dingen, maar we nemen het niet altijd even goed waar. Door eens bewust stil te staan bij wat er allemaal goed gaat, voel je misschien al wat geluk. Gelukkige mensen kiezen ervoor om zaken anders te doen en gebruiken de volgende tips om het geluk in stand te houden.

Tip 1: Verander jouw innerlijke dialoog

Het stemmetje in ons hoofd. Je weet wel, dat stemmetje dat een mening heeft over alles en nog wat. Dat stemmetje dat jou afleidt, afremt en afblust wanneer je iets wilt bereiken. Dat stemmetje dat jou uitdaagt om ertegen in te gaan en het op te geven als het even niet zo lekker gaat

Dat stemmetje dat maar doordramt over van alles en nog wat. Waarom zou je deze keuzes maken? Waar ga je naartoe? Wat moet je daar dan? Hoe ga je dat doen? Wie denk je wel niet dat je bent? Waarom krijg ik altijd dit soort gedachten?

Het is het stemmetje dat ervoor zorgt dat jij nooit verandert, omdat de kans op mislukking erg groot is. Terwijl je snakt naar verandering. Hoe zorg je ervoor dat je die innerlijke stem kunt ombuigen naar een positieve innerlijke dialoog.

Stel jezelf de vraag: Wat kan ik tegen mijzelf zeggen en hoe zeg ik dat zodat ik meer geluk kan ervaren?

Tip 2: Accepteer het verleden

We leven in een cultuur waarin het verleden steeds meer achter ons wordt gelaten. We snakken naar verandering, zien beperkingen als iets wat je kunt doorbreken en blijven toewerken naar een grootse toekomst.

Wat er ook gebeurt, we blijven overal hard voor werken en zoeken altijd naar de oplossing voor problemen. Maar hoe verleidelijk het ook is om te focussen op de toekomst, ik wil dat jij je realiseert dat het echt niet gaat om het verleden en de toekomst. Het gaat om het hier en nu.

Als je moeite hebt met (loslaten van) je verleden is hier een manier om daarmee om te gaan:

Jouw verleden is een unieke verzameling gebeurtenissen, het heeft je gevormd en jij neemt al die herinneringen mee naar de toekomst. Maak een inventarisatie van jouw belangrijke levensgebeurtenissen en bepaal welke echt belangrijk voor je zijn. Deze hebben jouw overtuigingen gevormd en nu us de tijd om eens kritisch naar die overtuigingen te kijken.

Stel je zelf de vraag: Welke overtuigingen neem ik mee de toekomst in?

Tip 3: Durf klein te beginnen

Als jongere voel je je al snel schuldig als je niet alles uit het leven haalt. Maar het leven is één groot proces, en dat mag best in kleine stappen gaan. En kleine stappen zijn gemakkelijker, je ziet eerder resultaat en dat maakt dat je sneller vooruitgang boekt.

Stel je zelf de vraag: Wat is het eerste stapje wat ik kan doen, wat mij direct een resultaat oplevert?

Tip 4: Geloof in jezelf

Er zijn veel momenten in het leven waarop je twijfelt aan jezelf. Waarop je denkt dat anderen beter, sneller of slimmer zijn dan jij. Of die bepaalde dingen kunnen waarvan jij meent dat die jou onbereikbaar zijn. En waarschijnlijk heb je gelijk. Alleen is het niet erg om iets niet te kunnen, als je uitstraalt dat je erin gelooft dat je het wel kan. Dan geef je jezelf de kans om succesvol te zijn. Het is de innerlijke dialoog die hierbij een belangrijke rol speelt. Want het is belangrijk om positief tegen jezelf te praten. Dat kan heel moeilijk zijn wanneer je met oude overtuigingen en foutieve gedachtesporen rondloopt. 

Stel jezelf de vraag: Wat kan ik tegen mijzelf zeggen waardoor ik in de positieve vibe kom?

Tip 5: Stel grenzen voor jouw geluk

Als je nee zegt tegen verleidingen, dan kun je ja zeggen tegen geluk. Als je dit vaker doet, ervaar je meer vrijheid. Je bent assertiever. Je hebt een sterk gevoel dat jijzelf de baas bent over jouw leven. En je verdient er nog respect mee ook!

Hoe beter je grenzen kent en afbakent hoe meer ruimte je geeft aan de mensen om je heen. Hoe meer ruimte je jezelf geeft om te groeien en bloeien in het leven. 

Als je een stevige basis hebt van vertrouwen in jezelf, dan kun je daar gemakkelijk op steunen. En dan is het gemakkelijker om nee te zeggen en grenzen te stellen. Dan ben je minder snel afhankelijk van anderen, want jijzelf weet wat goed voor jou is en anderen weten dat ook.

Wat kan je doen om je grenzen te bepalen: Maak een lijst van prioriteiten en houd je daar aan! Niet meer dan 3!

Tip 6: Blijf niet hangen bij wat anderen van je denken. Het staat jouw geluk in de weg!

Het kost je veel energie om anderen tevreden te houden. Je bent ofwel bang om ze tegen je in het harnas te jagen, of je zegt ja en amen op alles wat ze willen. Het is fijn dat je aandachtig bent voor de mensen om je heen en dat je goed luistert naar hun dromen, angsten en wensen. Het geeft je echter maar weinig voldoening. Je wilt ook dat de mensen om je heen naar jou luisteren. Je wil dat ze begrijpen waar jij voor staat en wat belangrijk voor jou is. Je kan bijvoorbeeld Milton taal gebruiken of het metamodel.

En leren hoe je kan bereiken dat mensen naar je luistern, dat is één van de doelstellingen waar we aan werken in de NLP Practitioner

Tip 7: Laat een warm gevoel voor jezelf toe.

Geluk is een gevoel. Ontdek hoe jij meer warme gevoelens kunt ontwikkelen. Uit onderzoek blijkt dat hoe beter je over jezelf denkt, hoe tevredener je bent. Een positief zelfbeeld hebben is dus iets wat je op een gegeven moment ook kunt leren. Daarvoor moet je jezelf eerst beter leren kennen en de juiste stappen zetten om jezelf van binnenuit te versterken.

Mensen met een positief zelfbeeld weten hoe ze voor zichzelf moeten zorgen, waarderen zichzelf en staan open voor nieuwe uitdagingen. Ze durven hun mening te geven en hebben eigenwaarde. Zij voelen zich ook comfortabel in hun vel, omdat ze achter hun keuzes staan en niet bang zijn om fouten te maken. Het is belangrijk om je grenzen te kennen en hierop te vertrouwen.

Stel jezelf de vraag: Met welk gevoel wil ik door het leven gaan? 

Tip 8: Welke ga jij toepassen?

Huh, het waren toch 7 tips? Tip 8 is zeker de belangrijkste en die noem ik ook als laatste. Je kan alle tips lezen en er vervolgens niets mee doen. Maar dat is het zelfde als je inschrijven bij de sportschool en vervolgens niet gaan trainen. Welke van de 7 tips ga jij toepassen in jouw leven. Niet 1 keer maar elke dag weer!

Stel jezelf de vraag: Bij welke tip, voel ik gelijk dat gevoel, waarbij ik weet die tip kan ik direct toepassen en dat het meeste effect heeft op mijn levensgeluk. 

En pas die toe!