EHBO in communicatie: Luisteren Samenvatten en doorvragen

EHBO in Communicatie, luisteren, samenvatten en doorvragen

Luisteren, samenvatten en doorvragen zijn belangrijke vaardigheden voor iedereen die professioneel met mensen werkt.
Vele coaches weten het al.  Een luisterend oor doet wonderen. Je hoeft geen coach te willen worden als je beter wil leren luisteren. Je hoeft alleen maar het gemakkelijke 3 staps proces te volgen van luisteren samenvatten en doorvragen. Dit wordt ook wel eens afgekort met LSD.
Of je nu verkoper bent, teamleider of managet bent. Zodra je aandacht gaat geven aan deze 3 vaardigheden dan zullen jouw resultaten exponentieel groeien.

Beter Luisteren, wat gaat dat opleveren

Waarom is luisteren zo belangrijk, zul je je afvragen. Zodra je in gesprek gaat met de ander, dan ga je communiceren. In elke communicatietraining leer je dat communicatie een proces is van zenden en ontvangen. Wil je dus effectief communiceren. Dan wil je natuurlijk zenden maar, het luisteren dat is echt de superhelden skill.

Als je goed luistert dan leer je meer over de persoon waarmee je communiceert. Je leert welke dromen iemand heeft, wat zijn verlangens zijn en de drijfveren, waarom iemand doet wat hij doet.

Luisteren is ook een pijler van het bouwen van een goede relatie, omdat het laat zien dat je geïnteresseerd bent in de ander.

Samenvatten

Samenvatten is een techniek die je kunt gebruiken om te laten zien dat je de boodschap van de ander hebt begrepen. Het is ook een uitstekend middel om je te trainen is het luisteren. En daarmee bewijs je aan de degene met wie je communiceert dat je de ander serieus neemt. Zodra je samenvat, kan je gelijk checken dat wat je gehoord hebt of je dat goed gehoord hebt. Heb je jouw samenvatting teruggegeven dan zal de ander vaak ja zeggen of knikken. En kan je door naar de volgende stap.

Doorvragen

Het laatste stapje in het LSD proces is het doorvragen. Met het doorvragen ga je op zoek naar meer informatie. Je graaft dieper en je zult andere lagen ontdekken. Je zult in staat zijn om het voor de ander gemakkelijker te maken om zelf zijn probleem te verhelderen en oplossingen te vinden. Natuurlijk blijf je steeds weer luisteren, samenvatten en doorvragen.

3 top tips voor het toepassen van luisteren, samenvatten en doorvragen:

  1. Zorg dat je aandachtig luistert. Leg je telefoon weg en maak oogcontact met de ander.
  2. Gebruik samenvattende zinnen zoals “Dus wat je zegt is dat…” of “Ik begrijp dat je…”
  3. Stel open vragen in plaats van gesloten vragen.

In conclusie, luisteren, samenvatten en doorvragen zijn vaardigheden die essentieel zijn voor effectieve communicatie. Door deze vaardigheden toe te passen, kun je beter begrijpen wat de ander bedoelt en een betere relatie opbouwen. Door aandachtig te luisteren, samenvattende zinnen te gebruiken en open vragen te stellen, kun je deze vaardigheden toepassen in je dagelijkse interacties met anderen.

Wat als het nog niet helemaal lukt?

Loop je vast in de ontwikkeling van deze coaching vaardigheden zoals het Luisteren. Bijvoorbeeld omdat je vanuit een bepaald patroon geen rust hebt om echt te luisteren. Dan kan je met een NLP techniek zoals de SWISHH jezelf zo te programmeren dat het gemakkelijker gaat. De SWISHH leer je natuurlijk in de NLP Practitioner.