De Disney Strategie gebruik je voor snelle innovatie. Wil je dus creatief, snel en doordacht aan de slag dan is dit de techniek voor jou.
Deze strategie is gemodelleerd door Robert Dilts. Walt Disney gebruikte zijn strategie, om snel toepasbare ideeën, te ontwikkelen en uit te werken.
Creativiteit is een belangrijke vaardigheid. Eén van de 21 eeuwse vaardigheden zelfs. Creativiteit is zo’n mythische vaardigheid. Je ben creatief of je bent het niet. Gelukkig kan je creativiteit leren. Dat je het kan leren, dat is belangrijk. Veel bedrijven zoeken mensen die “out-of-the-box” kunnen denken.
Daar zit dan ook even het probleem. Echte creatieve mensen. (Geloof me, ik ben er één.) Bedenken voortdurend oplossingen.
En we hebben last van…
We bedenken oplossingen. Te veel en we maken het groter dan onszelf. Daardoor lopen we vast in onze projecten. De ideeën blijven stromen. Daardoor komt het niet af.
Wij creatieven missen iets. Dat is een realistische benadering en iemand die onze plannen nog even tegen het licht houd en de beren op de weg ziet.
Of ben jij, juist degene die te veel beren op de weg ziet en daardoor geen actie onderneemt en nooit iets nieuws oppakt of begint.
Of ben jij iemand die gelijk aan de slag gaat. Productie maakt, rent en vliegt als een bezige bij. Op een bepaald moment denk je: ”Waar ben ik eigenlijk mee bezig?”
De meest ideale situatie is, dat je de combinatie bent van creativiteit, een harde werker en een kritische instelling.
Hoe helpt de Disney Strategie?
De Disney Strategie is een effectieve manier om zowel creatief, actie gericht en kritisch te zijn. Als je die in de juiste volgorde gebruikt dan krijg je snel toepasbare ideeën en een plan van aanpak.
Hoe gaat de Disney strategie in zijn werk?
De Disney strategie kent drie posities. De Dromer, Realist en Criticus.
Deze drie posities markeren we als ruimtelijke ankers. Als je nog geen ervaring hebt met NLP dan zal ankeren je niet zoveel zeggen. In dat geval, maak je daar niet druk over en lees gewoon verder. Want ik zal je de drie posities uitleggen.
De Dromer
De dromer is de creatieveling. De ideeën vloeien uit jouw brein en het gaat zo gemakkelijk.
Misschien heb je een stoel of een ander plekje waarin je zo lekker zit dat de ideeën vanzelf komen. Dat is dan jouw anker.
De Realist
De realist is de werker. Deze krijgt alles gedaan. Als je in de relatist modus wil komen, denk dan aan het volgende.
Er is vast een plek of een moment in jouw leven dat je echt van wanten wist. Dat je knopen doorhakte en aan de slag ging. Als je dat moment hebt gevonden dan is dat jouw anker voor de Realist.
De Criticus
De Criticus ziet alle beren op de weg. Maar hij is zo belangrijk omdat hij de werkwijze van de Realist positief kritisch benaderd.
Voor sommige mensen is het lastig om kritisch te zijn. Heb jij daar moeite mee? Dan is er vast wel een klusje waardoor jij in een minder goede stemming komt. Denk je in dat je dat klusje moet doen, je komt dan in een minder goede stemming. En je wordt vanzelf kritischer.
Zorg dat je drie plekken hebt in de ruimte waar je deze oefening doet. Elke plek vertegenwoordigt de Dromer, Realist en Criticus. Dit kan je markeren door A4 papier. Of je neemt drie plekken in jouw huis die staan voor elke stemming.
De oefening
De oefening bestaat uit 3 of meerdere rondes.
Elke ronde loop je in een vaste volgorde. Je begint bij de Dromer, daarna de Realist en als laatste de Criticus.
Tip: Schrijf alle ideeën en gedachten op. laat iemand meeschrijven of neem jezelf op op een voicerecorder.
Ronde 1: het vastleggen van de posities
In deze ronde anker je de posities en checkt of je er echt goed in zit. Zorg dat je in elke positie je volledig geassocieerd bent in de Dromer, Realist en Criticus. Voor de Niet NLP-er. Jouw gevoel en denken moet lijken op dat moment dat jij in die rol zat.
Je ankert eerst de Dromer, daarna de Realist en als laatste de Criticus.
Ronde 2: Op onderzoek
In deze ronde start je met de Dromer en je laat jouw ideeën stromen. IN deze fase ga je dromen en ideeën vinden. Alles is goed, hoe gekker, hoe beter. Hoe meer, hoe beter. Alles kan en alles mag. The sky is the limit.
Als je de ideeën hebt gegenereerd. Dan ga je naar de volgende positie. Die van de Realist. Kies het idee uit waar je het meeste voor voelt. In de realist ga je dit idee uitwerken. Je bepaald wat je moet doen, de stappen en je maakt plannen. Kern van deze fase is. Hoe ga ik het doen?
Je hebt in de fase van de Realist een plan van aanpak gemaakt. In de volgende fase gaan we dit plan onder de loep nemen.
We zijn nu bij de laatste fase gekomen. We nemen het plan van aanpak en nemen dat mee naar de criticus positie. In deze positie ga je op zoek naar de boeren op de weg in het plan. Je gaat met een stofkammetje op zoek naar mogelijke gaten en kieren. Als de Criticus jouw favoriete positie is dan ontdek jij zeker problemen.
Ronde 3: los je problemen op
In de laatste Criticus positie heb je een aantal zaken ontdek. Kies het probleem met de hoogste urgentie uit.
Met dit probleem stap je weer in de Dromer positie. Je gaat dromen over de oplossing. Ook hier neem je de ruimte super creatief te zijn. Als je goed geassocieerd bent in deze positie. Dan komen de ideeën vanzelf.
Neem jouw oplossing mee in de volgende positie. Die van de Realist en bepaal de stappen die je moet maken.
Als laatste bekijk je stappenplan vanuit de Criticus. Zitten er nog gaten in het plan. Zijn er nog beren op de weg of is het goed zo.
Als het goed is en er zitten geen haken en ogen aan het plan. Dan kan je van start. Je hebt een idee en je weet wat je moet doen.
Heeft jouw plan nog wat aandacht nodig. Dan maak je gewoon nog een ronde langs de Dromer, Realist en Criticus totdat er geen verbeteringen meer mogelijk zijn.
Valkuilen en tips bij de Disney Strategie
Als je de goede volgorde aanhoudt van Dromer, Realist en Criticus. Dan werkt elke fase in op de vorige fase. De kracht van deze methode is dat je de fasen van Dromer, Realist en Criticus gescheiden houd. Voorkom dat je bijvoorbeeld de Criticus kritiek heeft op de Dromer.
Schrijf alle ideeën op.
Vind je het moeilijk om alleen te doen. Zorg dan dat iemand jouw begeleid. Een begeleider helpt je om jouw focus te houden.
Ben jij de begeleider, zorg dan dat je in de juiste staat bent en let op dat je de client in de juiste staat houd.