Wat is communiceren?
Goed communiceren is gemakkelijker dan je denkt. Het is een vaardigheid die je eenvoudig en snel kunt ontwikkelen. Natuurlijk kost het soms wat moeite. Als je goed kunt communiceren dan geef je de ander ruimte om te praten en je toont interesse in de ander. Als je eenmaal getraind bent dan zal je zelfs begrijpen wat er tussen de regels door wordt gecommuniceerd. Wil je meer info over luisteren binnen de communicatie klik dan hier!
Je gaat pas echt goed communiceren als je je eigen waarden en overtuigingen goed kent. En omdat je ze zo helder beeld hebt van jouw “eigenaardigheden” dan weet je ook hoe ze jou beïnvloeden als je communiceert. Je kan jouw valkuilen dan buitenspel zetten als je met die ander communiceert.
Communiceren op de best mogelijke wijze. Hoe pak je dat aan?
Goed communiceren is makkelijker dan je denkt. Wat moet je doen als je een expert wil worden in goed communiceren. Natuurlijk ken jij de verschillende manieren van luisteren.
Iemand die goed communiceert:
- Toon interesse in de ander
- Geeft de ander de ruimte om te praten
- Is in staat om tussen de regels door te horen wat de ander bedoeld
- Kent zichzelf goed genoeg en kan daardoor zonder vooroordelen luisteren
- Zet zijn eigen standpunten opzij
Als je dit al doet dan ben je eigenlijk al goed in het communiceren en vraag je jezelf af wat kan ik nog meer doen om dit te ontwikkelen?
Tip1: Let op jouw lichaamshouding bij het communiceren!
Hoe jij staat en praat, bepaald hoe de ontvanger jouw boodschap interpreteert. Vanuit de principes van NLP weten we dat lichaam en geest met elkaar verbonden zijn. Als jouw taal en houding congruent zijn dan zal de boodschap zonder problemen over komen. Bemerkt de luisteraar echter dat er iets niet klopt dan zal zijn onbewuste niet open staan voor jouw communicatie.
Congruent gedrag vertonen ontwikkel je met behulp van de “Neurologische niveaus”
Tip 2: stel vragen
Goed communiceren is niet alleen luisteren maar goed communiceren is ook weten welke vragen je moet stellen. Door een vraag te stellen krijg je meer informatie, toon je interesse en kun je iets ophelderen wanneer het niet duidelijk is. Bovendien helpt het om je aandacht bij het gesprek te houden, wat het luisteren vervolgens makkelijker maakt. Het metamodel leert je met chirurgische precisie vragen te formuleren waardoor je communicatie sterk verbetert.
Tip 3: Vat regelmatig samen wat de ander zegt!
Je gaat beter communiceren als je de moeite neemt om regelmatig het gesprek samen te vatten. Het houdt jou bij de les en omdat je regelmatig samenvat controleer je ook bij de ander of je zijn boodschap goed hebt begrepen. Als je dan ook nog eens checkt of dit klopt. Dan bied je de ander de mogelijkheid om het eventueel te corrigeren.
Grijp vooral de kans om de woorden exact te spiegelen. Vanuit NLP weten we dat dit “triggers” kunnen zijn die iemand positief kunnen beïnvloeden.
Tip 4: Focus je op de ander
Zelfs tijdens de gesprekken zijn er al genoeg afleidingen. En afleiding staat goed communiceren in de weg. Zorg er daarom voor dat er zo min mogelijk afleidingen zijn. Creëer een cirkel van magische communicatie. Daarmee zorg je ervoor dat die collega, klant of jouw partner exclusieve aandacht heeft en waardoor je prachtig kunt communiceren.